اخذ شابک و فیپا

سوابق رسمی انتشارات ندای کارآفرین در سایت خانه کتاب

برای مشاهده کلیه سوابق کتب دانشگاهی انتشارات ندای کارآفرین در سایت خانه کتاب به لینک زیر مراجعه فرمایید.

http://ketab.org.ir/BookList.aspx?Type=Publisherid&Code=299353


لینک مشخصات انتشارات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کلیه سوابق و مشخصات ناشران در سایت خانه کتاب ثبت می شود. برای دیدن مشخصات انتشارات ندای کارآفرین در سایت خانه کتاب وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به لینک زیر مراجعه کنید.

http://ketab.org.ir/Publisherview.aspx?Publisherid=299353

 


مدت زمان اجرا

از زمانی که فایل کتاب توسط شما در اختیار  انتشارات قرار می گیرد تا چاپ کتاب حدود 20 تا 25 روز کاری به طول می انجامد. البته بسته به موضوع کتاب مرحله اخذ مجوز آن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متغیر است.

برای مشاهده دقیق روال انجام کار به لینک زیر مراجعه کنید:

http://nedayekarafarin.ir/instruction/ 

 


صفحه آرایی

در این مرحله کتاب شما با توجه به قطع کتاب( وزیری، رقعی، خشتی، رحلی، جیبی) صفحه آرایی شده و با رعایت استانداردها و قوانین چاپ و وزارت ارشاد و درج شابک و فیپا آماده چاپ می گردد. در این مرحله نویسنده حق بازخوانی و غلط گیری کتاب را دارا می باشد که کتابی بدون نقص ارائه گردد.

 

 


طراحی جلد

این مرحله با سلیقه طراحان جلد و منطبق بر موضوع و عنوان کتاب شما صورت می پذیرد. در صورتی که نویسنده عکس، طرح، رنگ و یا نوشته ی خاصی را برای جلد کتاب خود مد نظر داشته باشد می تواند با ارائه آنها در بهتر انجام شدن کار یاری رساند در غیر اینصورت طراحی جلد توسط دوستان مجرب ما در امر طراحی جلد و متناسب با موضوع کتاب و با تایید شما به انجام می رسد.
برای مشاهده نمونه کار های طراحی شده بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

 تبدیل پایان نامه به کتاب فراشناخت

 


مرحله چاپ

تعداد چاپ کتاب به تعداد مورد نیاز نویسنده بستگی دارد. تعداد چاپ متغیر( از ده تا 1000جلد) بوده و بسته به نیاز و هدف نویسنده مشخص می شود. در صورت وجود بازار فروش و شناخت بازار چاپ 1000 جلد(چاپ افست) که از درصد سود بالایی برخوردار است و به منظور ارتقاء رزومه و یا تست بازار تعداد کمتر(چاپ دیجیتال) توصیه می شود.

 

 


قطع های کتاب

قطع کتاب همان اندازه طول و عرض کتاب است.

رایجترین قطع مورد استفاده در کتب دانشگاهی قطع وزیری است ابعاد آن از ۱۳×۲۰ تا ۲۰×۲۶ سانتی‌متر متغیر است.

قطع رقعی نیز برای کتب ادبی، عمومی، رمان و شعر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. ابعاد ۱۵×۲۲

قطعهای دیگری همچون پالتویی، بیاضی، سلطانی، خشتی، جیبی و … وجود دارد که هر یک موارد استفاده خود را دارد.


انواع جلد

جلد، نگهدارنده و محافظ کتاب، کتابچه، ژورنال (مجله)، دفتر، کاتالوگ، صفحه موسیقی و یا هر چیز دیگر در برابر آسیب‌های فیزیکی بیرون است. طراحی جلد نیز مانند هر کوشش پویایی، انواع گوناگون دارد که معروف ترین آن طراحی جلد کتاب است، زیرا کیفیت کار طراحی جلد کتاب و تقسیمات و سطوح آن، کامل ترین در میان انواع جلدهای نشریات است.

اهمیت طراحی جلد

این قسمت با محوریت بحث درباره اهمیت طراحی جلد کتاب پی گرفته می‌شود، چرا که انواع جلدهای دیگر نیز هرکدام وجهی و بخشی از خصوصیات جلد کتاب را دارند. «در حقیقت جلد کتاب، لباس کتاب است و این لباس باید متناسب باشد. حتی اگر کتاب ترجمه است و خودش دارای یک لباس فرنگی است اما طبعاً وقتی وارد فرهنگ ما می‌شود باید لباس خاص خودش را داشته باشد؛ این لباس باید اطلاعاتی از محتوای کتاب ارائه بدهد. چیز دیگری که در صنعت نشر مهم است، جذب خریدار کتاب است که با جذابیت جلد کتاب، طبعاً فروش کتاب بالا رفته و موجب افزایش تیراژ کتاب می‌شود. جلد باید به خواننده، اطلاعاتی در مورد کتاب بدهد و او را ترغیب کند که کتاب را بخرد. بنابراین، جلد علاوه بر آنکه یک محافظ است؛ در ترغیب مخاطب برای خرید و خواندن و در کل استقبال از محصول مورد نظر، سهم مهمی دارد زیرا جلد، ماهیت کلی آن محصول را نشان می‌دهد.

گونه‌های جنس جلد

اکنون در ایران، سه وضعیت کلی برای جنس جلد کتاب وجود دارد: اگر جنس جلد کتاب از انواع مقواهای نازک مانند مقوای گلاسه باشد، اصطلاحاً به آن، جلد شومیز می‌گویند. وضعیت دیگر، کتابهایی هستند که جلد آنها مقوای سخت و ضخیمی است که پوششی خاص به نام گالینگور دارد و جلد این کتابها را در اصطلاح، زرکوب یا گالینگور می‌گویند. حالت سومی هم از همان مقوای سخت در ساختن جلد استفاده شده است ولی به جای پوشش گالینگور، کاغذ گلاسه ای که طرحی روی آن چاپ شده به کار رفته است و روی این کاغذ، پوششی از سلوفان قرار دارد. به این نوع جلد اصطلاحاً، پوشش سخت یا سلوفان می‌گویند. بایستی توجه داشت که در گذشته، ساخت و طراحی جلد از تنوع قابل ملاحظه مواد و ابزار برخوردار بوده است؛ نظیر چوب، چرم که از پوست انواع حیوانات تهیه می‌شد مثل تیماج (پوست بز)، میشَن (پوست گوسفند)، ساغَر (پوست اسب، استر، الاغ)، خُرُم (پوست گوساله)…، پارچه مثل زری، قلمکار، ترمه، مخمل… ، کاغذ و مقوای دست ساز، جلد لاکی و غیره. البته در دوران معاصر نیز رجعتی دوباره به سوی استفاده از مواد طبیعی دیده می‌شود.

رابطه جلد و صحافی

واژه جلد لزوماً به معنای صحافی نیست، گرچه «صحافی که گاه به آن تجلید هم گفته شده است، غالباً به معنای به هم پیوستن و قرارگرفتن برگهای چاپ شده در پوششی محافظ است؛ اما در واقع صحافی در معنای گسترده واژه، تنها به جلدکردن محدود نمی‌شود. برخی آثار چاپی نه جلد دارد و نه به آن احتیاج دارد؛ برای مثال، بعضی از آثار چاپی فقط به تاخوردن و مرتب شدن و احیاناً برش نیاز دارد… به عبارت دیگر، می‌توان آثاری را که به مرحله صحافی وارد می‌شود به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

۱) آثاری که به پوشش بیرونی نیاز دارد، مانند کتاب؛

۲) آثاری که به پوشش بیرونی نیاز ندارد، مانند روزنامه، بعضی مجلات و جزوه‌ها.

بنابراین، صحافی به عمل تازدن و اتصال برگهای کتاب، مجله و غیره به یکدیگر و قراردادن آنها در پوششی محافظ به نام جلد، گفته می‌شود.

بعضا دیده میشود که ناشران برای کاهش هزینه تولید کتاب از یک تیپ طراحی برای جلد استفاده نموده و صرفا عناوین کتاب را تعویض می کنند. البته این کار برای کتب مرتبط با هم و هم خانواده خوب است.


شابک چیست؟

شابک: شماره استاندارد بین المللی کتاب

ISBN: International Standard Book Number

در سراسر دنيا هر سال انتشار كتاب­ و ساير نشريات به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد و به همين نسبت هم به مراكز فروش و انتشار افزوده مي شود. اين توسعه روزافزون در امر چاپ و انتشار موجب شده است كه در مقابل حجم زياد آن احساس سردرگمي و بلاتكليفي نماييم و مدت زمان بيشتري را صرف پيدا كردن كتاب يا نشريه مورد نظرمان بنماييم. با توجه به افزايش روزافزون انتشار كتاب و مشكلاتي كه توزيع، سفارش، انبارگرداني و اطلاع رساني كتاب در سطح جهان با آن روبرو شده بود، كم كم ناشران و كتابفروشان برآن شدند راه حلي براي مشكلات بيانديشند. تا آن زمان ناشران براي كنترل موجودي، تامين سفارش و توزيع، از روش هاي مختلفي از جمله بازيابي عنوان، مولف و ديگر مشخصات كتابشناختي استفاده ميكردند. اما استفاده از مشخصات كتابشناختي هميشه جوابگو نبود، براي سرعت دهي به كارها، صرفه جويي در هزينه­ها و جلوگيري از مشكلاتي كه در اثر پراكندگي و تنوع منابع چاپ بوجود ناشران را بر آن داشت تا از شمارهاي داخلي براي شناسايي آثارشان استفاده كنند، كه بيشتر شماره هاي ثبت كتابها بود. اگر چه اين روش خوبي بود، اما چون اين شماره گذاري ها استفاده داخلي داشتند، با گسترش مبادلات وسيع كتابها در سطح ملي و بين المللي جوابگوي مشكلات نبود. بنابراين بررسي هاي، تعدادي از ناشران و توزيع كنندگان كتاب كه از رايانه براي پردازش سفارش ها و كنترل موجودي درانبارهاي كتاب استفاده مي كردند، نشان داد كه پيش نياز يك نظام ماشيني كارآمد، وجود شماره ي يكتا و ساده براي شناسايي اقلام قابل انتشار است. نيز فروشگاه هاي كتاب فروشي اسميت و پسران كه كتاب هايشان را از انبار مركز تهيه مي كرد و همچنين يك مقام مربوط به آموزش و پرورش كه كتاب هاي چند صد مدرسه را از انبار مركزي كالا تهيه مي كرد، اقدام به نصب سيستم كامپيوتري كردند. بعد از استفاده از كامپيوتر براي تهيه و كنترل موجودي، لزوم يك سيستم ماشيني موثر و يك شماره واحد و آسان براي كتاب­هاي منتشر شده بيش از پيش احساس شد. در سال 1967 در انگلستان يا شماره استاندارد كتاب توسط اسميت كه با استفاده از آن، ديگر بكارگيري اطلاعات كتابشناختي از قبيل عنوان، نام نويسنده و ساير مشخصات نشر . در همين زمان امريكا ­ها هم در اجراي چنين طرحي با كشور انگليس مشاركت و همكاري كردند كه توسط شركت باوكر بسط و توسعه يافت. مسئله نياز به يك سيستم شماره گذاري بين المللي كتاب اولين بار در سومين گردهمايي بين المللي بازار كتاب و انطباق آن با اصول منطقي تجارت كتاب در نوامبر 1966 كه در برلين برگزار شد، مطرح گرديد. در سال 1968 كميته فني مستندسازي سازمان بين المللي استاندارد، گروهي را زير نظر موسسه استاندارد انگلستان براي تحقيق درباره امكان بسط نظام انگليسي براي شماره گذاري در سطح بين لمللي تعيين كرد. كنفرانس هاي متعدد بين كشورهاي اروپائي و آمريكايي برگزار گرديد كه نتيجه اين كنفرانس ها، توصيه امه شماره 2108 ايزو است كه اصول و روش شماره-گذاري استاندارد بين لمللي كتاب را تعريف مي كند و هدف از آن هماهنگ سازي و استاندارد كردن استفاده از شماره براي كتابها در سطح بين لمللي، به طريقي است كه هر شماره استاندارد بين لمللي كتاب، تنها يك عنوان مشخص و يا چاپ مشخص از يك عنوان توسط ناشر خاص را شناسايي مي كند. براي انجام و پياده كردن اصول شابك يك سازمان بين المللي در سطح جهان مسئوليت شماره گذاري را بر عهده گرفت كه مقر آن در لندن – انگلستان است و به سازماني جهاني شابك مشهور شد. علاوه بر سازمان جهاني، در هر كشور يك نمايندگي در سطح ملي و در مواردي منطقه ي مسئوليت هدايت گروه را براي شماره گذاري كتاب ها بر عهده دارد. در ايران موسسه شابك ايران در سال 1372 مسئوليت شماره گذاري كتاب ها در سطح ملي را به عهده گرفت و پس از يك سال كار آزمايشي، رسماً در سال 1373 بكار خود ادامه داد. در حال حاضر بالغ بر 8000 موسسه انتشاراتي عضو نظام هستند و كتابهاي خود را براساس استاندارد شابك شماره گذاري مي كنند.(ISBN.ir)

 

 

 


فیپا چیست؟

فهرست نويسي پيش از انتشار (فيپا) عبارت است از فهرستنويسي توصيفي و تحليلي كتاب پيش از انتشار و درج آن در صفحه حقوقي يا صفحه شناسنامه همان كتاب.

اهداف و فواید فیپا
1. يكدستي و هماهنگي فهرستنويسي و سازماندهي كتب در سطح كشور

2. تسهيل امر فهرستنويسي توسط كتابداران در تمامي كتابخانه ها

3. جلوگيري از انجام كار تكراري

4. افزايش سرعت بازيابي منابع در كتابخانه ها

5. اطمينان از صحت و درستي آن

6. صرفه جويي در بودجه، نيروي انساني، زمان، مكان

7. تسريع امر اشاعه اطلاعات

8. تسهيل در ايجاد شبكه هاي اطلاعاتي و درواقع اشتراك اطلاعات كتابشناختي در سطوح ملي و بين المللي

9. افزايش سرعت گردش اطلاعات

اداره كل پردازش و سازماندهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي مسئول مستقيم صدور فيپا در جمهوري اسلامي ايران مي باشد و هيچ نماينده اي در سطح كشور ندارد و صدور فيپا تنها توسط سازمان و اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران انجام مي گردد.(nlai.ir)