زبان شناسی همگانی ارشد

زبان شناسی همگانی ارشد

یکی از رشته ­های امتحانی گروه علوم انسانی، رشته زبان شناسی همگانی است.

شرط اصلی ورود به دوره‌ی کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی همگانی، دارا بودن مدرک کارشناسی (در هر رشته‌ای) و نیز موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد این رشته میباشد.

اگر در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد این رشته را به عنوان مجموعه امتحانی خود انتخاب کنید، می­توانید در یکی از رشته گرایش­های آن در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل بپردازید.

مجموعه زبان­شناسی شامل گرایش­هایی است که در۴ کد ضریب (زبانشناسی همگانی. آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان. زبانشناسی رایانشی. واژه­گزینی و اصطلاح شناسی) دسته­بندی شده­اند.

داوطلبان باید توجه کامل به ضرایب دروس هر رشته گرایش که در دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد درج شده داشته و بر اساس آن برنامه­ریزی خود را انجام دهند تا به نتیجه­ی مطلوب یعنی قبولی در آزمون ارشد دست یابند؛ به بیانی دیگر متقاضیان باید پس از انتخاب رشته گرایش مورد علاقه­ی خود، بیشتر به دروسی که ضرایب بالاتری دارند توجه کنند و منابع کارشناسی ارشد مربوط به آن دروس را با دقت بیش­تری مطالعه نمایند.

دروس درس رشته زبان شناسی همگانی ( همه با ضریب ۱) در کنکور سراسری عبارتند از:

زبان عمومی و تخصصی:۶۰ سوال

دستور زبان فارسی: ۲۰ سوال

زبانشناسی همگانی: ۵۰ سوال

تعداد سوالات: ۱۳۰ عدد

توجه: داوطلبان شرکت در آزمون« مجموعه‌ی زبان‌شناسی» می‌توانند ۲ رشته‌ی«زبان‌شناسی همگانی» و «آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان» را انتخاب نمایند.

تاریخ زبان فارسی فقط برای رشته‌ی«آموزش زبان فارسی به غیر از فارسی زبانان» الزامی است؛ پاسخگویی به این بخش برای داوطلبان ورود به رشته زبان شناسی همگانی الزامی نیست.)

آن دسته از داوطلبانی که معلومات زبان آنها کمتر از سطح فارغ‌التحصیلان ممتاز رشته‌های کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی، دبیری زبان انگلیسی یا مترجمی‌زبان انگلیسی است، در هنگام آزمون کارشناسی ارشد به دلیل اینکه سؤالات آزمون زبان تخصصی در سطح پیشرفته‌ای طرح می‌شود، با مشکلات فراوانی در درک و تفهیم و پاسخگویی به سؤالات زبان تخصصی زبان‌شناسی مواجه می­شوند.

بنابراین به داوطلبان توصیه می­شود که در انگلیسی عمومی‌ در سطح بالایی قرار داشته باشند.

منابعی که برای کنکور کارشناسی ارشد رشته زبانشناسی همگانی معرفی می­شوند، شاید کمترین سهم را در قبولی داوطلبان داشته و بدون بازده مطلوب، سبب هدر رفتن زمان داوطلبان برای مطالعه شوند؛ از این رو در اختیار داشتن منبعی جامع و کامل می­تواند نقش بسزایی در قبولی داوطلبان و بی نیازی آنها از سایر منابع داشته باشد.